اصالت تشیع
? تشیع بعد از علی بن ابی طالب نیست، بلكه قبل از علی بن ابی طالب است.
بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام شیعه،
?این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی بن ابی طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم.
?شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی بن ابی طالب هستند.
?اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این مكتب تشیع است .
?و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بود چون
﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ
رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾.[۱]
? مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است.
? اول پایه گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود.
اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می شود مكتب تشیع،
?پس اگر كسی ولایت را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ».(یعنی به هیچی ایمان نیاورده)
[۱]. سوره بقره، آیه۲۸۵
آیت الله العظمی جوادی آملی
? سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر
تاریخ: 1383/11/08
?الهه نجفی طلبه مدرسه علمیه الزهرا ?
⚘کاربر وبلاگ الزهرا شهرستان دهاقان⚘