• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

نکات قابل توجه در تبلیغ دینی

24 خرداد 1391 توسط sarshar

انگیزه، پشتکار و علم سه ضلع مثلث تبلیغ دین در فضای مجازی است. با توجه به حساسیت محتوای فعالیت مجازی در عرصه دین می بایست در این زمینه هوشمندانه و مهندسی شده کار کرد و اگر غیر از این باشد نه تنها تأثیر مثبت بر جامعه نمی توانیم بگذاریم بلکه تأثیرات منفی برجا خواهیم گذاشت.

می توان مراحلی را جهت تبلیغ در فضای مجازی ترسیم نمود از جمله:

تحقیقات؛

دین پژوهی و جمع آوری داده ها و اطلاعات لازم برای ترویج و نهادینه سازی یک فرهنگ دینی از طریق فضای مجازی نخستین و مهمترین گام است.

در این گام مبلغ باید از منابع متعدد و مختلفی برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز استفاده و آن ها را به بخش ها و قسمت های مختلف تقسیم کند تا بتواند در مراحل مختلف اجرا از آن استفاده کند.

تعیین مخاطب؛

در گام دوم مبلغ باید مخاطب خود را تعیین و شناسایی کند.

ارسال پیام های بی‌هدف به یک جامعه می تواند تاثیر منفی در دیدگاه و افکار آن جامعه داشته باشد.

مبلغ برای تاثیرگذار بودن باید براساس هدفش مخاطب را انتخاب و محل حضور آن ها را پیش بینی کند.

تعیین اهداف؛

در گام سوم مبلغ باید اهداف ریز و جزئی خود را تعیین کند تا در فازهای مختلف اجرا بر اساس این اهداف که حکم نقشه راه را داشته، حرکت کنند.

این اهداف باید جزئی و قابل تحقق باشند تا مبلغ را به هدف کلی که ترویج بخشی از دین است، نزدیک کند.

تعیین اهداف بزرگ دست نیافتنی موجب ناامیدی در تبلیغ شده و او را از ادامه مسیر منصرف می‌کند.

تعیین راهبردها؛

در گام چهارم مبلغ باید راهبردهای خود را برای رسیدن به اهدف ترسیم شده مشخص کند، در حقیقت در این مرحله مبلغ شیوه اجرای خود را تعیین می کند و بر اساس آن در گام های بعد حرکت می کند.

نوشتن یک سناریوی قوی و جامع تضمین کننده موفقیت مبلغ در فضای مجازی است، سناریوی قوی از ارکان جنگ نرم و مقابله با آن است.

در یک سناریوی قوی باید مخاطب از هدف نهایی مطلع نبوده و گام به گام و بر اساس استدلال و منطق خود به آن هدف نزدیک شود تا محتوی ارسالی به او، تبدیل به اندیشه او شود.

بودجه؛

انجام هر فعالیتی نیاز به بودجه و سرمایه گذاری دارد یکی از دغدغه های اساسی مبلغ دین نداشتن بودجه لازم برای ترویج دین است.

ما در جنگی که به جنگ اندیشه ها و فرهنگ ها معروف است همانند 8 سال دفاع مقدس جنگی نابرابر داشته و دشمن با بودجه هنگفت و روش های مختلف برافکار جوانان ما می‌تازد.

یک مبلغ دینی برای هزینه کردن با مبلغی اندک دچار مشکل است.

متاسفانه مسوولین و مدیران فرهنگی و تصمیم گیران کشوری و استانی وقتی بحث مالی در حوزه تبلیغ دین مطرح می شود تاکید بر کمترین سرمایه گذاری را داشته و در برخی موارد اعتقادی به اختصاص بودجه مشخص در حوزه تبلیغ دین در فضای مجازی ندارند.

مقابله با جنگ نرم و نشر اندیشه های اسلامی برای استفاده جهانیان نیاز به سرمایه گذاری و اختصاص بودجه کافی دارد و اگر این گام را نادیده بگیرد در اجرا با مشکل مواجه شده و نمی توان به هدفش دست یابد.

اجرا؛

زمانی که محتوی، جمع آوری، مخاطبان مشخص و اهداف و راهبردها و بودجه لازم تعیین شد زمان آن رسیده تا براساس سناریوی نوشته شده اجرا و فعالیت تبلیغی آغاز شود.

ارزیابی؛

مبلغ باید پس از اجرای هر بخش از سناریو فعالیت خود را ارزیابی و با شناسایی نقاط قوت و ضعف برای ادامه مسیر تصمیمات لازم را گرفته و در این نبرد اندیشه و افکار خود را بر مخاطب قالب سازد.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 2 نظر

موضوعات: حوزه و تبلیغ در فضای وب لینک ثابت

نظر از: الزهرا (س) نصر [عضو] 
  • الزهرا(س) نصر

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

هر که خواهد توانگر ترین مردم باشد ، باید به آنچه نزد خداست اعتمادش بیشتر باشد از آنچه خود دارد .

تحف العقول صفحه 47

1391/03/28 @ 12:15
نظر از: الزهرا (س) نصر [عضو] 
  • الزهرا(س) نصر

ابن اثیر گوید :

كانَ [مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عليهماالسلام] يُلَقَّبُ بالكاظِمِ، لِأَنَّهُ كانَ يُحْسِنُ إِلى مَنْ يُسيى‏ءُ إِلَيْهِ كان هـذا عـادَتَـهُ أَبَـدا؛
امام موسى بن جعفر عليهماالسلام بدان جهت كاظم (فرو برنده غضب) نام گرفت، كه همواره به كسانى كه به او بدى مى ‏نمودند، نيكى مى‏ نمود، اين سيره و عادت هميشگى وى بود.

كامل ابن اثير: ج6، ص164

1391/03/27 @ 09:06


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مهدی جان ! ذکرت در سینه باد همچون آب در کام ماهی و نسیم در آغوش مرغان مهاجر
تصویر روزگالری عکس

مدرسه علمیه الزهرا (س) شهرستان دهاقان

این مدرسه در سال 1380 با تعداد 26 طلبه خواهر شروع به فعالیت نمود .تعداد طلاب فعلی 89 طلبه و فارغ التحصیلان 36 نفر می باشند . در این وبلاگ سعی شده است به بررسی ویژگیهای خانواده قرآنی پرداخته و در این باب مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم . امید است همگی ما توانسته باشیم در زندگی از آیات الهی فیض برده و آنها را در زندگی خود به کار ببریم . التماس دعا
تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

آرشیوها

  • فروردین 1402 (2)
  • اسفند 1401 (1)
  • آذر 1401 (2)
  • آبان 1401 (1)
  • تیر 1401 (2)
  • اردیبهشت 1401 (2)
  • فروردین 1401 (2)
  • اسفند 1400 (1)
  • بهمن 1400 (3)
  • آبان 1400 (2)
  • تیر 1400 (1)
  • خرداد 1400 (2)
  • بیشتر...

آمار بازدیدکنندگان

تور

موضوعات

  • همه
  • اخبار مدرسه
  • فرهنگي - اجتماعی
  • مناسبتها
  • ویژه نامه خانواده قرآنی
  • فصلنامه افق پژوهش
  • حوزه و تبلیغ در فضای وب
  • اعتکاف
  • اعتکاف
  • وفات حضرت زینب
  • نماز شب
  • دائم الوضو بودن
  • شعبان
  • مناجات شعبانیه
  • دعا و مناجات
  • کارت عروسی
  • شبیه ترین مردم به پیامبر
  • ولادت امام زمان
  • موعظه خوبان
  • موعظه خوبان
  • ماه مبارک رمضان
  • موعظه خوبان
  • شهادت حضرت علی (ع)
  • شب قدر
  • موعظه خوبان
  • دل نوشته
  • دلنوشته
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • موعظه خوبان
  • میلادحضرت ذینب
  • شهادت حضرت زهرا
  • علم و یادگیری
  • شعر
  • اعتقادی

حدیث روز



پیوندهای روزانه

ويژه نامه ماه محرم
نقشه پراکندگي مدارس
تصویر روزگالری عکس
به سامانه وبلاگ مدرسه علمیه الزهرا دهاقان خوش آمدید

مدرسه علمیه الزهرا(س) دهاقان

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس