نکات قابل توجه در تبلیغ دینی
انگیزه، پشتکار و علم سه ضلع مثلث تبلیغ دین در فضای مجازی است. با توجه به حساسیت محتوای فعالیت مجازی در عرصه دین می بایست در این زمینه هوشمندانه و مهندسی شده کار کرد و اگر غیر از این باشد نه تنها تأثیر مثبت بر جامعه نمی توانیم بگذاریم بلکه تأثیرات منفی برجا خواهیم گذاشت.
می توان مراحلی را جهت تبلیغ در فضای مجازی ترسیم نمود از جمله:
تحقیقات؛
دین پژوهی و جمع آوری داده ها و اطلاعات لازم برای ترویج و نهادینه سازی یک فرهنگ دینی از طریق فضای مجازی نخستین و مهمترین گام است.
در این گام مبلغ باید از منابع متعدد و مختلفی برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز استفاده و آن ها را به بخش ها و قسمت های مختلف تقسیم کند تا بتواند در مراحل مختلف اجرا از آن استفاده کند.
تعیین مخاطب؛
در گام دوم مبلغ باید مخاطب خود را تعیین و شناسایی کند.
ارسال پیام های بیهدف به یک جامعه می تواند تاثیر منفی در دیدگاه و افکار آن جامعه داشته باشد.
مبلغ برای تاثیرگذار بودن باید براساس هدفش مخاطب را انتخاب و محل حضور آن ها را پیش بینی کند.
تعیین اهداف؛
در گام سوم مبلغ باید اهداف ریز و جزئی خود را تعیین کند تا در فازهای مختلف اجرا بر اساس این اهداف که حکم نقشه راه را داشته، حرکت کنند.
این اهداف باید جزئی و قابل تحقق باشند تا مبلغ را به هدف کلی که ترویج بخشی از دین است، نزدیک کند.
تعیین اهداف بزرگ دست نیافتنی موجب ناامیدی در تبلیغ شده و او را از ادامه مسیر منصرف میکند.
تعیین راهبردها؛
در گام چهارم مبلغ باید راهبردهای خود را برای رسیدن به اهدف ترسیم شده مشخص کند، در حقیقت در این مرحله مبلغ شیوه اجرای خود را تعیین می کند و بر اساس آن در گام های بعد حرکت می کند.
نوشتن یک سناریوی قوی و جامع تضمین کننده موفقیت مبلغ در فضای مجازی است، سناریوی قوی از ارکان جنگ نرم و مقابله با آن است.
در یک سناریوی قوی باید مخاطب از هدف نهایی مطلع نبوده و گام به گام و بر اساس استدلال و منطق خود به آن هدف نزدیک شود تا محتوی ارسالی به او، تبدیل به اندیشه او شود.
بودجه؛
انجام هر فعالیتی نیاز به بودجه و سرمایه گذاری دارد یکی از دغدغه های اساسی مبلغ دین نداشتن بودجه لازم برای ترویج دین است.
ما در جنگی که به جنگ اندیشه ها و فرهنگ ها معروف است همانند 8 سال دفاع مقدس جنگی نابرابر داشته و دشمن با بودجه هنگفت و روش های مختلف برافکار جوانان ما میتازد.
یک مبلغ دینی برای هزینه کردن با مبلغی اندک دچار مشکل است.
متاسفانه مسوولین و مدیران فرهنگی و تصمیم گیران کشوری و استانی وقتی بحث مالی در حوزه تبلیغ دین مطرح می شود تاکید بر کمترین سرمایه گذاری را داشته و در برخی موارد اعتقادی به اختصاص بودجه مشخص در حوزه تبلیغ دین در فضای مجازی ندارند.
مقابله با جنگ نرم و نشر اندیشه های اسلامی برای استفاده جهانیان نیاز به سرمایه گذاری و اختصاص بودجه کافی دارد و اگر این گام را نادیده بگیرد در اجرا با مشکل مواجه شده و نمی توان به هدفش دست یابد.
اجرا؛
زمانی که محتوی، جمع آوری، مخاطبان مشخص و اهداف و راهبردها و بودجه لازم تعیین شد زمان آن رسیده تا براساس سناریوی نوشته شده اجرا و فعالیت تبلیغی آغاز شود.
ارزیابی؛
مبلغ باید پس از اجرای هر بخش از سناریو فعالیت خود را ارزیابی و با شناسایی نقاط قوت و ضعف برای ادامه مسیر تصمیمات لازم را گرفته و در این نبرد اندیشه و افکار خود را بر مخاطب قالب سازد.