• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

نگاه ششم

19 دی 1389 توسط sarshar

آیا عشق می تواند پدیده ازدواج باشد؟

یکی از اصلی ترین اهداف ازدواج ، وصول به نوعی سکون و آرامش تکوینی است که در اثر آمیزش روح و جسم زن و مرد حاصل می شود . این نوع سکون و آرامش نیز نتیجه حصول مودت و رحمت بین زوجین است . خداوند می فرماید : و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه … ( روم /21)

در روایت آمده است که روزی فردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت یا رسول الله تعجب می کنم مرد و زنی که هر گز یکدیگر را ندیده و نشناخته اند ، هنگامی که بین آنها عقد نکاح بسته می شود ، و یک روز با یکدیگر صحبت می کنند ، چنان یکدیگر را دوست دارند که گویی دوستی ای عظیم تر از آن وجود ندارد ، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: این امر از سوی خداوند متعال است و آن گاه آیه اخیر را برای شاهد بر این معنا ذکر نمود .

با تأمل و نظر در آیه شریفه و با توجه به اخبار و احادیث مفصلی که در این رابطه وجود دارد می توان دریافت که پدیده آرامش و سکونی که بین زوجین به واسطه پیوند نکاح رخ می دهد ، یک جعل الهی است ، به تعبیر دیگر محبتی که از این طریق بین زن و شوهر حاصل می آید نوع خاصی از محبت است که با هیچ یک از اسباب ایجاد محبت تداخلی ندارد و خواستگاه این آیات و جعل الهی ، مودت و رحمتی است که بین زن و شوهر پدیدار می شود . در تفسیر المیزان آمده است : از آنجا که هر ناقصی مشتاق کمال و هر محتاجی مایل به زوال حاجت . فقر خویش است ، یکی از دو جنس به سوی جنس دیگر حرکت می کند و چون بدان رسید آرام می شود و این همان رغبت و شهوتی است که در هر یک از دو طرف ، به ودیعه گذاشته شده است . کلمه مودت نیز به معنای محبتی است که اثرش در مقام عمل ظاهر می شود و در نتیجه نسبت مودت به محبت ، همانند نسبت خضوع به خشوع است …. رحمت نوعی تأثیر نفسانی است که نسبت به محرومی که کمال ندارد و محتاج به رفع نقص است ، در دل پدید می آید و صاحب رحمت را وادار می کند به این که در مقام امداد در آید و فرد محروم را از محرومیت نجات داده و نقصش را مرتفع سازد. [1]

آنچه که از آیات و روایات بر می آید این است که نوعی رحمت و مودت که مخصوص زوجین است به واسطه نوعی جعل طبیعی و تکوینی در ازدواج بین زن و مرد رخ می دهد . آن عواملی که سبب ایجاد نوعی علقه طبیعی بین زن و شوهر می شود هر چند لازم ا ند اما هر گز کافی نیستند و باید به دو واقعیت دیگر توجه شود تا محبت پایدار و عمیق تر گردد که یکی از آنها تلاش برای زوال عوامل مخرب عشق و علاقه همسران به یکدیگر است و دیگر تلاش برای آماده سازی زمینه هایی است که علاقه مندی همسران به یکدیگر به خاطر کیفی و کمی ، وسعت و عمق می بخشد . زیرا علاقه ای که به واسطه زوجیت ایجاد می شود ، اگر در معرض عوامل مختلف و مخرب قرار گیرد ، اندک اندک در معرض پوسیدگی و زوال قرار می گیرد.

 

شرایط همسران :

 

الف) ااصالت خانوادگی : یکی از مهمترین شرایط همسر خوب اصالت خانوادگی می باشد . اصالت به معنای پول دار بودن یا دارای پست و مقام بودن و مثال آن نیست . اصالت خانوادگی یعنی متقی و پارسا بودن خانواده یعنی متدین بودن پدر و مادر . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند: ای مردم ، ای مردم از گیاهان سبز و خرمی که در مزبله رشد کرده اند بپرهیزید. گفتند یارسول الله ، منظور شما از این جمله چیست ؟ فرمودند: دختر زیبایی که در خانواده ای بد رشد کرده باشد .[2]

البته اصالت خانوادگی یکی از شرایط است  و نه تنها شرط . چه بسا افرادی که دارای خانواده ای اصل و با تقوا هستند اما خود از اصالت بهره ای ندارند ، پسر نوح یکی از نمونه های تاریخی این مدعا است.

ب) تقوا و تدین ، کمترین درجه تقوا انجام واجبات و ترک محرمات است ، کسی که در برابر آن همه نعمت خداوند حاضر شد شکر او را به جای آورد و حتی نماز و روزه را به جا آورد چگونه می توان پذیرفت که قدر دان زحمات همسرش نباشد؟

مردی به محضر امام حسن علیه السلام آمد و عرض کرد دختری دارم و زمان ازدواج او فرا رسیده است او را به چه کسی بدهم؟

امام حسن علیه السلام فرمود: کسی که تقوای الهی دارد ، زیرا اگر او را دوست داشته باشد عزیزش می دارد و اگر او را دوست ندارد ، به او ظلم نخواهد کرد .

ج) اخلاق نیک، همسر خوب کسی است که آراسته به فضایل اخلاقی باشد . شخصی در نامه ای از امام رضا علیه السلام  پرسید: یکی از اقوام من به خواستگاری دخترم آمده است اما قدری بد اخلاق است . امام رضا علیه السلام در پاسخ او نوشت: اگر بد اخلاق است ، دختر خود را به او نده . [3]

د) عقت و پاکدامنی ، عفت و پاکدامنی از فضایل اخلاقی مربوط به امور جنسی است که می توان گفت که عفت در شهوت جنسی به پاکدامنی تعبیر می شود . عفت جنسی یعنی کنترل غریزه جنسی و محدود ساختن آن در چار چوب عقل و شرع. امام باقر علیه السلام می فرمایند: هیچ عبادتی برتر از عفت شکم و عفت جنسی نیست. [4]

کسانی چون حضرت یوسف علیه السلام و ابن سیرین[5] از نمونه های برجسته عفت و پاکدامنی اند.

هـ) غیرت ، اصطلاحا به کوشش در محافظت در چیزهایی است که که محافظت از آنها لازم است غیرت گفته می شود. غیرت تنها مربوط به مسائل جنسی و ناموسی نیست بلکه در مسائل دینی و تربیت فرزندان و امثال آن نیز جریان دارد، غیرت به معنای عام ریشه در فطرت انسان دارد چون انسان طوری آفریده شده که از امور مورد احترامش مثل زن ، فرزند ، مقام و ….. محافظت می کند توضیح این نکته ضروری است که غیرت غیر از حسادت است زیرا منشأ حسادت خود خواهی است و منشأ غیرت احساسات اجتماعی و نوع دوستانه و اگر مردان غیرت نمی ورزیدند رابطه نسل ، از یکدیگر گسسته می شد و هیچ فرزندی پدر خود را و هیچ پدری فرزند خود را نمی شناخت . ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا غیرت جنسی مختص مردان است و در زنان تعبیه نشده است ؟ در پاسخ باید گفت هر چند در زنان نیز علاقه به حفظ نسل وجود دارد اما برای اینکار نیاز به وجود یک پاسبان درونی و محافظ فطری به نام غیرت ندارند ، زیرا انتساب فرزند به مادر مشخص است و هرگز هیچ مادری در این که فلان بچه از اوست تردید نخواهد کرد .[6] البته غیرت هم نباید از حد خود تجاوز کند و تبدیل به بد گمانی و سوء ظن شود زیرا این کار درستکار را به نادرستی و پاکدامن را به بد گمانی خواهد کشاند.

 

 



1_ تفسیر المیزان ج 17 صفحه 521       

1-الفروع من الکافی ، ج5،ص322 ، حدیث 4

2-بحار الانوار ،ج100، باب 3 ، حدیث 17

3-الکافی ج2، ص79

4-مرتضی مطهری، مجموعه آثار ج18، داستان راستان ،ص386و387

1-محمود اکبری، غیرت مندی و آسیب ها، ص19

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: ویژه نامه خانواده قرآنی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مهدی جان ! ذکرت در سینه باد همچون آب در کام ماهی و نسیم در آغوش مرغان مهاجر
تصویر روزگالری عکس

مدرسه علمیه الزهرا (س) شهرستان دهاقان

این مدرسه در سال 1380 با تعداد 26 طلبه خواهر شروع به فعالیت نمود .تعداد طلاب فعلی 89 طلبه و فارغ التحصیلان 36 نفر می باشند . در این وبلاگ سعی شده است به بررسی ویژگیهای خانواده قرآنی پرداخته و در این باب مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم . امید است همگی ما توانسته باشیم در زندگی از آیات الهی فیض برده و آنها را در زندگی خود به کار ببریم . التماس دعا
مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

آرشیوها

  • فروردین 1402 (2)
  • اسفند 1401 (1)
  • آذر 1401 (2)
  • آبان 1401 (1)
  • تیر 1401 (2)
  • اردیبهشت 1401 (2)
  • فروردین 1401 (2)
  • اسفند 1400 (1)
  • بهمن 1400 (3)
  • آبان 1400 (2)
  • تیر 1400 (1)
  • خرداد 1400 (2)
  • بیشتر...

آمار بازدیدکنندگان

تور

موضوعات

  • همه
  • اخبار مدرسه
  • فرهنگي - اجتماعی
  • مناسبتها
  • ویژه نامه خانواده قرآنی
  • فصلنامه افق پژوهش
  • حوزه و تبلیغ در فضای وب
  • اعتکاف
  • اعتکاف
  • وفات حضرت زینب
  • نماز شب
  • دائم الوضو بودن
  • شعبان
  • مناجات شعبانیه
  • دعا و مناجات
  • کارت عروسی
  • شبیه ترین مردم به پیامبر
  • ولادت امام زمان
  • موعظه خوبان
  • موعظه خوبان
  • ماه مبارک رمضان
  • موعظه خوبان
  • شهادت حضرت علی (ع)
  • شب قدر
  • موعظه خوبان
  • دل نوشته
  • دلنوشته
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • دهه فجر
  • موعظه خوبان
  • میلادحضرت ذینب
  • شهادت حضرت زهرا
  • علم و یادگیری
  • شعر
  • اعتقادی

حدیث روز



پیوندهای روزانه

ويژه نامه ماه محرم
نقشه پراکندگي مدارس
تصویر روزگالری عکس
به سامانه وبلاگ مدرسه علمیه الزهرا دهاقان خوش آمدید

مدرسه علمیه الزهرا(س) دهاقان

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس