فضای مجازی و حوزه های علمیه
عصر حاضر به عصر اطلاعات و ارتباطات شهرت یافته و انتقال دینی و برقراری ارتباط با دیگران جز به کمک تبلیغ و رسانه میسر نیست. اطلاع رسانی در مقوله دین از اموری است که از دیرباز دغدغه فعالان این امر بوده و در این راستا استفاده از ابزار کارآمد و محتوای خوب و مفید مورد توجه است. حوزه های علمیه از دیرباز به عنوان متصدیان تبلیغ دینی به تبلیغ اهتمام داشته اند اما امروزه وسعت علوم و فنون مختلف و ارتباط نزدیک میان جوامع و ادیان گوناگون ، بهره مندی از شیوه های نوین اطلاع رسانی را گوشزد می کند. رسانه ها در راستای تبلیغ دینی فعالیت می کننداما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم و چنانچه تبلیغات دینی به شیوه ای صحیح و اصولی انجام شود، نتایج تربیت دینی در سطح جامعه به خوبی بروز و ظهور پیدا می کند.
وقتی به ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی می نگریم متوجه می شویم عملکرد تبلیغات دینی چندان مؤثر نبوده است.تبلیغات دینی زمانی تأثیر گذار است که از قبل شناخت صحیحی از آموزه های دینی و مشکلات فرهنگی جامعه وجود داشته باشد و با فناوری جدید هم پیش برود. رسانه و دین اثر متقابلی بر هم دارند، از سویی رسانه ها تأثیر عمیق و گسترده ای بر دین و اخلاق جامعه باقی می گذارند و از سوی دیگر مجبورند در کارکرد خود آموزه و خطوط قرمز دینی را رعایت کنند. یکی از این رسانه ها فضای مجازی است که جدید ترین ابزار و مدرن ترین وسیله ارتباطی است که دارای قابلیت های وسیعی است و وبلاگ نویسی نیز در امر اطلاع رسانی توسعه فراوان پیدا کرده است که کاربران می توانند ضمن آشنایی با این فضا از این امکان برای تبلیغ دینی به بهترین وجه استفاده نمایندو در حال حاضر کاربران دینی می بایست نهایت تلاش خود را در این راستا انجام دهندو پیامهای دینی را به مردم انتقال دهند.
تبیان