فصل نامه افق پژوهش
فصنامه فرهنگی پژوهشی
سال اول - شماره دوم
جهت دانلود اینجا را کلیک کنید.
لطفا نظرات خود را در بخش نظرات همین پست وارد نمایید .
با تشکر از تمامی کاربران سامانه وبلاگ
فصنامه فرهنگی پژوهشی
سال اول - شماره دوم
جهت دانلود اینجا را کلیک کنید.
لطفا نظرات خود را در بخش نظرات همین پست وارد نمایید .
با تشکر از تمامی کاربران سامانه وبلاگ
برای دانلود شماره اول -زمستان 89 -فصلنامه دیجیتالی افق پژوهش اینجا را کلیک کنید .
اولین شماره از فصلنامه افق پژوهش تا آخر این ماه برای دانلود از همینجا آماده خواهد شد .
باز هم به ما سر بزنید !
حق یارتان باد …
چهارمین جلسه دفاعیه تحقیقات پایانی در روز جمعه 28/8/1389از ساعت 8الی 12 با داوری جناب آقای محسن برقی کار ، در سالن همایش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها دهاقان انجام گرفت.
در این جلسه دفاعیه ، میزبان 4نفر از طلاب مدرسه علمیه سمیرم و یک نفر از طلاب مدرسه معصومیه شهرضا و همچنین لازم به ذکر است در جلسات قبلی نیز میزبان چند نفر از طلاب مدرسه شهرضا بودیم.
همچنین مفتخریم که فارغ التحصیلان سمیرم (6نفر) به علت عدم ادامه کار مدرسه سمیرم،برای انجام فعالیت های پژوهشی خود با هماهنگی قبلی با مدیر مدرسه الزهرا سلام الله علیها دهاقان به این مرکز مراجعه می نمایند.
دومین جلسه دفاعیه نیز ان شاءالله حداکثر یک ماه دیگر برگزار می گردد.
موضوعات دفاع شده عبارتند از:
1.نفقه از دیدگاه فقه امامیه محقق:الهه سادات حجازی
2.عوامل رشد و کمال انسان از دیدگاه قرآن و سنت محقق:حلیمه فضلی
3-نهضت نرم افزاری و نقش آن در پیشبرد فرهنگ اسلامی محقق اقدس منصورزاده
4-بررسی حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا محقق:سیده شرافت موسوی
5-معادجسمانی از دیدگاه قرآن محقق عفت عاصفی
ضمناً اساتید راهنمای این محققین جناب آقای خان احمدی،خانم سرشار،خانم حیدری،خانم عاصف و خانم صالحی بودند.
سایت مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها دهاقان با 7دستگاه رایانه به اینترنت پرسرعت مجهز گردید. طلاب مدرسه برای تحقیقات خود می توانند به طور رایگان از این امکانات استفاده نمایند.
تعداد قابل توجهی از طلاب این مدرسه در مسابقه وبلاگ نویسی که از طرف مرکز مدیریت برگزار می گردد ثبت نام نمودند. همچنین وبلاگ گروهی مدرسه هم راه اندازی شد.
فصلنامه افق پژوهش در حال تدوین و آماده شدن است.هیئت تحریریه این نشریه مدیر و معاونین هستند و مباحث مهم آن اعتقادی،اخلاقی،فقهی و فرهنگی می باشد.
امام صادق(ع) می فرمایند:«شیعیان ما جزئی از ما هستند،که از اضافۀ طینت ما خلق شده اند.آنچه ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و انچه ما را مسرور کند آنان را مسرور می نمایند».
عمر ما شیعیان را با محاسبۀ ساعاتی که در یاد اهل بیت پیامبر(ص)باشیم می توان محاسبه کرد.برای به دست آوردن ارزش و بهای حقیقی سال و ماه و روزمان،لحظاتی را باید محاسبه کنیم که نام مقدس »محمد و علی و فاطمه و یازده امام از فرزندانشان »در انها درخشیده است،و باید ساعاتی را به شماره آوریم که نام حسین(ع)به آنها جان داده است،و باید روزهایی را به حساب آوریم که با یاد مهدی صاحب الزمان (عج)سپری کرده ایم.
در این قسمت از «افق پژوهش»شما خوانندۀ عزیز به گوشه هایی از تاریخ پُرافتخار تاریخ آشنا می شوید.
الف:ماه ذی الحجه
ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا(س)
در این روز در سال دوم هجری،آقا و سرور ما خاتم الانبیاء(ص)،امیرالمؤمنین را به سیدۀ نساء العالمیان فاطمه زهرا بتول عذرا (س)تزویج نمود.
تاز امام حسین(ع) روایت شده است که فرمود:روزی حضرت رسول(ص)در خانه ام سلمه بود.فرشته ای با هیبت خاصی بر آن حضرت نازل شد که با لغات گوناگون که به یکدیگر شباهتی نداشت مشغول تسبیح و تقدیس خداوندبود.او عرض کرد من صرصائیلم.خداوند مرا نزد شما فرستاده که به شما بگویم:«نور را با نور تزویج کن».حضرت فرمود:«چه کسی را با چه کسی»؟گفت:«فاطمه را با علی بن ابی طالب»لذا پیامبر(ص)فاطمه ره در حضور جبرئیل و میکائیل و صرصائیل به عقد علی(ع)درآورد و این عقد در زمین بود.در این هنگام پیامبر(ص)به میان شانه های نگریست و دید نوشته است:«ال اله الا الله،محمد رسول الله،علی بن ابی طالب مقیم الحجه».فرمود:ای صرصائیل،از کِی این جمله بین شانه های تو نوشته شده؟گفت:دوازده هزار سال پیش از آنکه خداوند متعال دنیا بیافریند.
7ذی الحجه:شهادت اما باقر(ع)
در چنین روزی مصادف با دوشنبه،در سال 114هجری امام باقر(ع)توسط هشام بن عبدالملک مسموم و شهید شدند.در شب شهادت به امام صادق(ع)فرمود من امشب جهان را بدرود خواهم گفت.هم اکنون پدرم علی بن الحسین را دیدم که شربتی گوارا نزد من آورد و نوشیدم و مرا به سرای جاوید و دیدار حق بشارت داد.در روایت دیگر فرمود:ای فرزند گرامی،مگر نشنیدی که حضرت علی بن الحسیناز پس دیوار مرا ندا داد:ای محمد بیا،زود باش که ما انتظار تو را می کشیم.آن حضرت چندین روز به قولی سه روز در حالت درد از اثر سم به سر می بردند تا به شهادت رسیدند.فردای آن روز بدن مطهر وپاک ان دریای بیکران دانش خدایی را در خاک بقیع کنار مزار امام مجتبی و امام سجاد(ع)به خاک سپردند.
8ذی الحجه: الف:توطئه ترور امام حسین(ع)
در این روز در سال 60 هجری به دستور یزیزبن لعین سی نفر از شیاطین بنی امیه شام برای دستگیری و یا کشتن امام حسین(ع)به بهانۀ حج وارد مکه شدند.
ب:دعوت عمومی حضرت مسلم در کوفه
در این روز در سال 60هجری روز سه شنبه حضرت مسلم(ع)دعوت خود را برای امام حسین(ع)در کوفه آشکار کرد و از طرفی کوفیان نفاق خود را نمودار کردند.
ج:حرکت امام حسین(ع)از مکه به عراق
در اینروز در سال 60هجری امام حسین(ع)از مکه متوجه عراق شدند،و این قول مشهور بین محدثین و ارباب مقاتل است.بنابر قولی آن حضرت در روز نهم از مکه به طرف عراق حرکت فرمودند.
9 ذی الحجه:الف) روز عرفه
در روز عرفه زیارت امام حسین(ع)مستحب است،چه اینکه خداوند ابتدا به زوار امام حسین(ع)نظر می کند زیرا همه حلال زاده اند.و بعد از زوار با معرفت خویش در عرفات نظر می کند.
ب) شهادت حضرت مسلم وهانی
در این روز در سال 60محمدبن کثیر و پسرش در کوفه به جرم مهمانداری و طرفداری از مسلم بن عقیل (ع) به شهادت رسیدند.در شب عرفه جناب مسلم بن عقیل(ع)به منزل طوعه رفتند.در روز عرفه سال 60هجری که چهارشنبهبود جناب مسلم بن عقیل وهانی بن عروه را در کوفه شهید کردند.
10ذی الحجه :الف) عید قربان
روز عید اضحی است، و در این روز حجاج بیت الله الحرام برای رمی جمرات و قربانی کردن در منی به سر می برند.
ب) نماز عید امام رضا(ع)در خراسان
در این روز آقا و مولایمان حضرت ثامن الحجج به خواهش مأمون در خراسان برای نماز عید تشریف فرما شدند.مأمون با دیدن از دحام مردم برای شرکت در نماز به امامت حضرت،دستور داد از نیمه راه بازگردند،چرا که ترسیدند مردم بر او شورش کنند.در مراجعت از این نماز بود که حضرت رضا(ع)از خداوند تقاضای مرگ فرمود.
11ذی الحجه : الف)روز نوشتن دعای صباح
در این روز امیرالمؤمنین(ع)به تعلیم پیامبر(ص)دعای شریف صباح را به دست مبارک خود نوشتند.
13ذی الحجه: شق القمر
در شب 14 ذی الحجه و اقعۀ شق القمر به اعجاز پیامبر(ص)در مکه رخ داد.بعضی این واقعه را در شب 18 این ماه گفته اند.
14ذی الحجه:بخشیدن فدک به حضرت زهرا(س)
در این روز یا شب آن در سال هفتم هجرت ،فدک به حضرت زهرا(س9بخشیده شد.و حضرت رسول(ص)بر این بخشش شاهد گرفتند.قول دیگر در این باره 15 رجب است.
15ذی الحجه:ولادت امام هادی(ع)
امام هادی(ع)بنا بر مشهور در چنین روزی از سال 212یا 214 هجری در قریۀ صریا نزدیکی مدینه به دنیا آمد.
18 ذی الحجه:عید غدیر
در یان روز در سال دهم هجرت واقعۀ غدیر در بازگشت از حجه الوداع به وقوع پیوست و طی سه روز –که کاروان صدوبیست هزار نفری حجاج در غدیر خم توقف داشتند-پیامبر(ص)در بلندترین خطبۀ خود علی بن ابی طالب و یازده امام(ع)بعد از او را به عنوان امامان مردم تا روز قیامت معرفی کردند و از همۀ آن جمعیت بیعت گرفتند.
عید بزرگ آل محمد(ص)
این روز بزرگترین عیدآل محمد(ص)به شمار می آید.چرا که واقعه ای مهم و عظیم بعد از زحمات انبیاء و اوصیاءو اولیاءاست.و طی آن به دستور الهی اعلان عمومی به وصایت بلافصل امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)شده است.
این روز عید مبارک آسمانی است.روزی است که خداوند متعال ابراهیم را از
آتش نجات داد.روزی است که توبۀ حضرت آدم پذیرفته شد.روزی است که خداوند حضرت موسی را بر ساحران غلبه داد.روزی است که حضرت عیسی(ع)شمعون الصفا را جانشین خود گردانید.روزی است که حضرت سلیمان (ع)رعیت خود را بر جانشینی آصف بن برخیا گواه گرفت.روز عقد اخوت بستن پیامبر(ص)بین اصحابش است.در این روز پیامبران جانشینان خود را معین می نمودند و زیارت امیرالمؤمنین(ع)در این روز وارد شده است.
24 ذی الحجه:الف:روز مباهله
این روز از یک سو مباهلۀ اهل بیت(ع)با نصارای نجران است و از سوی دیگر نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت(ع)در این روز بوده است.
ب:نزول سورۀ هل اتی
در این روز سورۀ«هل اتی»در شأن امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین(ع)نازل شده است.این مهم بعد از سه روز روزۀ آنان و اعطای افطارشان به مسکین و یتیم و اسیر بود که آن طعام بهشتی نازل شد.بنابر نقلی روز 25ذی الحجه سورۀ مبارکه نازل شد.
25ذی الحجه:اولین نماز جمعۀ امیرالمؤمنین
این روز مقارن است با اولین جمعه ای که امیرالمؤمنین(ع)بعد از بیعت مردم با آن حضرت نماز جمعه خواندند.
ماه محرم الحرام:
آغاز ایام حسینی
اولین روز از ماه حزن و اندوه آل محمد(ص)است،که همۀ انبیاء و ملائکه و شیعیان و دوستان اهل بیت(ع)محزون اند.باید گفت:ماه حزن و اندوه تمام عالم است،چرا که همه ساله از اول محرم تا روز عاشورا پیراهن پاره پارۀ سیدالشهدا(ع)را از عرش خدا به زمین می آورند و حزن و اندوه عالم را فرا می گیرد.
دوم محرم :
در این روز در سال 61هجری آقا و مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین سیدالشهدا علیه السلام با اهل بیت و اصحابشان وارد کربلای معلی شدند.
در آنجا اسب حضرت حرکت نکرد.امام (ع)پرسیدند:نام این زمین چیست؟گفتند:«غاضریه».نام دیگرش را پرسیدند:گفتند:«شاطیءالفرات».فرمودند:اسم دیگری هم د ارد؟گفتند:«کربلا»هم می گویند.در این هنگام حضرت آهی از دل کشیدند و گریه شدیدی کردند و فرمودند:»اللهم إنی أعوذ بک من الکرب و البلاء».
سوم محرم:
در این روز امام حسین(ع)برای بزرگان کوفه نامه ای نوشتند و آن را به قیس بن مسهَّر صیداوی دادند که به کوفه برساند.مأمورین در بین راه قیس را گرفتند و پس از آنکه او بر ضد یزید و ابن زیاد سخن گفت،او را به شهادت رساندند.
7محرم:
در شب هفتم امام حسین(ع) با عمرسعدملعون ملاقات و گفتگو نمودند.خولی بن یزید چون عداوت شدیدی با امام(ع) داشت،ماجرا را به ابن زیاد گزارش داد و آن ملعون نامه ای به عمر سعد نوشت و او را از این ملاقات برحذر داشت و دستور منع
آب صادر کرد.(قلائدالنحور.ج،محرم و صفر)
8محرم:
قحط آب در خیمه های حسینی
در این روز آب در خیمه های سیدالشهداء(ع)نایاب شد.
9محرم:تاسوعا
محاصرۀ خیمه ها در کربلا
امام صادق(ع)فرمودند:تاسوعا روزی بود که حسین(ع)و اصحابش را در کربلا محاصره کردند و سپاه شام بر قتال آن حضرت اجتماع نمودند،پسر مرجانه و عمر سعد به خاطر کثرت سپاه و لشکری که برای آنها جمع شده بود خوشحال شدند و ان حضرت و یارانش را ضعیف شمردند و یقین کردند که یاوری از برای او نخواهد آمد و اهل عراق حضرتش را مدد نخواهد کرد.
درخواست تأخیر جنگ از سوی امام حسین(ع)
در عصر تاسوعا امام حسین(ع)برای به تعویق انداختن جنگ یک شب دیگر مهلت گرفتند.چون عمرسعد لشکر را آماده جنگ با امام نمود و معلوم شد که قصد جنگ دارند،حضرت به برادرش عباس(ع)فرمود تا یک شب دیگر مهلت بگیرد.آنها در ابتدا قبول نکردند ولی بعد قبول نمودند که شبی را صبر کنند.
آمدن لشکر تازه نفس به کربلا
در این روز لشکر مجهزی به دستور ابن زیاد از کوفه وارد کربلا شد و شمر نامۀ ابن زیاد را آورد.
خطابۀ امام حسین(ع) برای اصحابش
در عصر این روز امام حسین(ع)در جمع یاران خطبه ای قرائت فرمودند و اصحاب اعلام وفاداری کردند.
10 محرم : عاشورا
شهادت امام حسین(ع)
در این روز در سال 61هجری که روز شنبه یا دوشنبه بود،آقا و مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)در سن 58سالگی بعد از نماز ظهر،مظلومانه و با حالت تشنگی و گرسنگی در زمین کربلا به شهادت رسیدند.این روز،روز باریدن خون از آسمان است.روزی است که شهادت اهل بیت و اصحاب امام حسین(ع)در آن به وقوع پیوسته است.چهر هزار ملک در این روز به زمین کربلا برای نصرت آن حضرت آمدند،وچون اجازه نیافتند، تا ظهور حضرت مهدی(عج)گریه کنان نزد قبر آن حضرت ماندگارند.در این روز ترک خوردن و آشامیدن غذاهای لذیذ مناسب است.
قتل ابن زیاد
ابن زیاد در روز عاشورای سال 67 به فرمان مختار به جزای ظاهری اعمالش رسید و کشته شد.حصین بن نمیر و جمعی از قتلۀ امام حسین(ع)نیز همراه ابن زیاد به قتل رسیدند.ابن زیاد ملعون به دست ابراهیم پسر مالک اشتر نخعی کشته شد،و سر نحسش را برای مختار فرستاد.مختار هم سر او را برای امام زین العابدین(ع)فرستادوهنگام وارد کردن سر ابن زیاد حضرت مشغول غذا خوردن بودند.لذا سجدۀ شکر به جای آورده و فرمود:روزی که ما را بر ابن زیاد وارد کردند،غذا می خورد.من از خدا خواستم که از دنیا نروم تا سر او را در مجلس غذای خود مشاهده کنم،همچنان که سر پدر بزرگوارم مقابل او بود و غذا می خورد.خداوند به مختار جزای خیر دهد که خونخواهی ما را نمود.سپس حضرت به اصحاب خود فرمود:همه شکر کنید.
11محرم :
حرکت کاروان اسرا از کربلا
عمر سعدملعون روز یازدهم تا وقت ظهر در کربلا ماند و برکشتگان سپاه خود نماز خواند و انان را به خاک سپرد.وقتی روز از نیمه گذشت فرمان داد تا دختران پیامبر(ص) را بر شتران بی جهاز سوار کردند و سید سجاد(ع)را نیز با غلِ جامعه بر شتر سوار کردند.هنگامی که آنان را از قتلگاه عبور دادند و نظر بانوان بر جسم مبارک امام حسین(ع) افتاد،لطمه ها بر صورت زدند و صدا به صیحه و ندبه برداشتند.
تشکیل مجلس ابن زیاد
روز یازدهم عمر سعد به کوفه آمد.ابن زیاد اذن عمومی داد تا مردم در مجلس حاضر شوند.سپس رأس مطهر امام حسین(ع)را نزد او گذاشتند و او نگاه می کرد و تبسم می نمود و با چوبی که در دست داشت جسارت می نمود.
حرکت اهل بیت امام حسین علیه السلام به سوی کوفه:
عصر روز یازدهم اهل بیت(ع) را با حالت اسارت به طرف کوفه بردند.نزذیک غروب حرکت کردند و شبانه به کوفه رسیدند.لذا آن بزرگواران داغدار و مصیبت زده را تا صبح پشت دروازه های کوفه نگه داشتند.هنگام صبح عمرسعدملعون از کوفه خارج شد و بسان فرماندهی که از فتوحات خویش خوشحال است همراه اُسراءوارد کوفه شد.
12 محرم:
دفن شهدای کربلا
روز دفن بدنهای مطهر سیدالشهداعلیه السلام و اهل بیت(ع) و اصحاب ان حضرت،توسط امام سجاد علیه السلام به یاری جمعی از بنی اسد است.
ورود اهل بیت (ع) به کوفه:
روز دوازدهم روز ورود اهل بیت (ع) با حالت اسارت به کوفه است.در این روز ابن زیاد فرمان داد که احدی حق ندارد با اسلحه از خانه بیرون بیاید،و ده هزار سوار پیاده بر تمام کوچه ها و بازارها موکل گردانید که احدی از شیعیان امیرالمؤمنین(ع)حرکتی نکند.سپس فرمان داد سرهایی را که در کوفه بود برگردانند و در پیش روی اهل بیت(ع)حرکت دهند و با هم وارد شهر کرده و در کوی و بازار بگردانند.مردم با دیدن حالت زار ذریۀ پیامبر(ص) و سرهای بر نیزه و بانوان و مخدرات در هودجهای بدون پوشش،صدا به گریه بلند نمودند.زینب کبری(س)ام کلثوم،فاطمه بنت الحسین و امام زین العابدین(ع)به ترتیب با جگرهای سوزان و قلوب دردناک ایراد خطبه نمودند،که عده ای از لشکر با دیدن این اوضاع از کردۀ خود پشیمان شدند،اما هنگامی که خیلی دیر شده بود!!
روز شهادت حضرت سجاد(ع):
شهادت امام زین العابدین(ع) بنابرقولی در این روز در سال 94هجری در سن 57 سالگی واقع شده است.
15 محرم:
فرستادن سرهای مطهر شهدا به سوی شام
بنابرقولی در این روز سرهای مطهر اهل بیت عصمت و طهارت(ع)را به سوی شام حرکت دادند.البته بعداً اهل بیت(ع)سرهای مطهر را به بدنها ملحق کردند.
19 محرم:
حرکت کاروان کربلا به سوی شام:
در این روز اهل بیت سیدالشهداء(ع)را از کوفه به سوی شام حرکت دادند.زنهای غیرهاشمیه از انصار امام حسین(ع)که در کربلا اسیر شدند با شفاعت اقوام و قبایلشان نزد ابن زیاد از قید اسیری خلاص شدند،فقط زنهای هاشمیات برای اسارت به شام برده شدند.
20محرم :
دفن بدن جون در کربلا
بعد از ده روز از واقعۀ عاشورا جمعی از بنی اسد بدن شریف جون غلام ابی ذر غفاری را پیدا کردند در حالی که صورتش نورانی و بدنش معطر بود و سپس او را دفن کردند.
بنیان های یک جامعه را اندیشه ها می سازد و اندیشه ها زمانی شکل می گیرند که پروهشگران پا به عرصه پروهش بگذارند . اهمیت ندادن به کار پژوهش راه را بر پیشرفت وترقی و تولید علم می بندد و از درخشش استعدادها جلوگیری می کند.
افق پژوهش ،کارگروهی ازطلاب و مدرسه علمیه الزهرا(س) دهاقان می باشدکه باتوجه به موفقیت نسبی درامرنشریه نگاری داخلی،برآن شدند فصلنامه ای را به انجام برسانند .
هدف این است که به نو پژوهندگان خود بیاموزیم که ازهمان ابتدای تحصیل می توانند زمینه موفقیت خود را درعرصه های علمی فراهم کنند و آموزش را مقدمه ای برای شناور شدن در دریای عمیق پژوهش بدانند. چرا که جامعه دینی ما در زمینه های مختلف نیازمند پژوهش خصوصاً دربخش های مطالعات زنان و اجتماع می باشد که دراین راه امید و توکلمان به خداوندی است که به قلم وبه آنچه با قلم نوشته می شود سوگند یاد می کند . آنهم در روزگاری که محیط حجاز جهالت زده عصر حاکمیت نادانی وفقر فرهنگی بود.
آری ازلیله مبارکه قدر گرفته تا چهار قرن پس ازآنکه قلم با فضیلت سید شریف رضی رضوان الله تعالی علیه نهج البلاغه را رقم زد و تا به امروز که عصر انفجار اطلاعات است وتا ابد ، این قلم است که ازجایگاهی برجسته و والا برخوردار است و واسطه بین حق وخلق درانتشار علوم و معارف می باشد.
امید داریم با رهنمودهای ارزشمندتان ما را یاری کنید وقوت قلبمان باشید.
این مدرسه در سال 1380 با تعداد 26 طلبه خواهر شروع به فعالیت نمود . مؤسس محترم جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج آقا مؤمن پور همّت نموده و زمینی به مساحت 5000 متر مربع برای بنای مدرسه در نظر گرفتند و در سال 1385 آماده ی بهره برداری گردید و فعلاً دارای سه طبقه شامل امور اداری ، کلاسها و کتابخانه ی عمومی الزهرا (س) می باشد . جدیداً بنا توسعه پیدا کرده و تعدادی کلاس و نمازخانه ساخته شده است . ضمناً دو ساختمان اساتید و موتورخانه در این مدرسه موجود می باشد .تعداد طلاب فعلی 89 طلبه و فارغ التحصیلان 36 نفر می باشند .
اخبار فرهنگی و پژوهشی
در تابستان جاری 2همایش عفاف و حجاب 7 و 8 با دعوت عمومی از خواهران شهرستان به همراه پیاده روی انجام گرفت که در اردوگاه آموزش و پرورش جمع شده و به سخنرانی حجج اسلام باقری و حسینی گوش فرا داده و به سؤالات آنان پاسخ داده شد ضمناً تعدادی جایزه شامل چادر مشکی ، مقنعه و… به شرکت کنندگان در همایش ها به حکم قرعه اهداء گردید . مسابقه ی وبلاگ نویسی عفاف و حجاب از دیگر فعالیتهای این مجموعه بوده است .
یادواره ی شهدای دفاع مقدس با عنوان” بعد از شهدا ما چه کرده ایم ” در هفته ی دفاع مقدس برگزار گردیدکه از عموم نیز جهت بازدید از نمایشگاه و یادواره ی شهدا دعوت به عمل آمد . در قسمتی از نمایشگاه که به جنگ نرم اشاره شده است انواع مواد مخدر و وسائل و پوسترهای مربوطه موجود بود که با توضیحات کارشناس از نیروی انتظامی حاضران با قسمتی از برنامه ی جنگ نرم دشمن آشنا شدند .
پاسخگویی به سؤالات شرعی خواهران همه روزه از ساعت 8 الی 12 .
اعزام مبلغ : 20 نفر از طلاب به مدارس و دانشگاه و وکانهای فرهنگی جهت تبلیغ و پاسخگویی به سؤالات و مشاوره ی مذهبی اعزام می گردند. ضمناً مبلغین به روستاهای اطراف نیز اعزام می شوند که این مسأله بسیار لازم و ضروری است و مؤسس محترم بر امور فرهنگی و رشد طلاب و امر تبلیغ توجه ویژه ای دارند .
طراحی نشریه : گاهنامه ی تسنیم از فعالیتهای فرهنگی پژوهشی این مدرسه می باشد .در دو ماهه ی اخیر با تلاش مدیر مدرسه و همت معاونت فرهنگی و پژوهش نشریه ی دیجیتالی افق پژوهش در شرف آماده سازی است که این نشریه به صورت فصلنامه بوده و گروه تحریریه 8 نفر از کادر و طلاب علاقه مند می باشند . ضمناً کتابخانه ی مدرسه باحدود 5000 جلد کتاب آماده ی استفاده ی عموم خصوصاً طلاب، اساتید و دانشجویان دهاقان و سمیرم می باشد .
امور رفاهی طلاب : در رابطه با رفع مشکلات طلاب مشاور و مدیر مدرسه فعالیت می نمایند . ضمناً هر ماه حداقل یک میلیون تومان وام قرض الحسنه با اقساط 12 الی 13 ماهه به طلاب و اساتید اعطا می گردد .
جلسات دانش آموختگان با حضور حدود 30 نفر : این جلسات منظم و پر بار ، هر هفته (پنج شنبه ها ) برگزار می شود .
فروشگاه و نمایشگاه دائمی عفاف و حجاب از فعالیتهای دیگر مدرسه می باشد.
در رابطه با احکام ، برآنیم که تا حد امکان فلسفه ی احکام را بیان نماییم و برای عملی شدن این هدف ، از کتاب علل الشرایع استفاده نموده ایم . سپس احکامی را از وضو برای خوانندگان عزیز بیان می نمائیم .
حدیث 1
محمدبن موسی بن متوکل رحمة الله علیه از علی بن حسین سعدآبادی ، از احمد بن ابی عبدالله ، از پدرش، از فضاله از حسن بن ابی العلاء از حضرت ابی عبدالله علیه السلام نقل کرده که آن جناب فرمودند :
چند نفر یهودی محضر مبارک رسول خدا صلی الله علیه وآله مشرف شدند و راجع به مسائلی از حضرتش سؤال کردند و در ضمن آنچه پرسیدند عرضه داشتند: ای محمد بفرمایید : برای چه اعضاء چهارگانه (صورت،دست،پا،سر)را که نظیف ترین و پاکیزه ترین اعضای جسد هستند وضوء می دهند؟
نبی اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: هنگامی که شیطان آدم را وسوسه کرد و او را به درخت منهی نزدیک کرد و آن حضرت به درخت نگریست آبرو و رونق و جلاء صورتش رفت، سپس ایستاد و به طرف درخت حرکت کرد و این اولین گامی بود که در عالم وجود به طرف خطاء و لغزش برداشته شد ، پس از آن با دستش از میوه ی درخت تناول کرد پس زینت و پوشش از جسد و اندامش ریخت ، آدم دست بر سر نهاد و گریست و زمانی که حق تعالی توبه ی آدم را پذیرفت بر او و بر فرزندانش واجب کرد که این جوارح و اعضاء چهارگانه را وضو دهند و شرحش چنین است:
چون به درخت نگریست به او امر کرد صورتش را بشوید و چون با دستها از درخت تناول نمود او را مأمور ساخت که آنها را تا آرنج بشوید و به خاطر آنکه دست بر سر نهاد مسح سر را بر او واجب نمود و بالاخره چون با پاها به طرف لغزش و خطا گام برداشت مسح قدمین را بر او لازم نمود.
حدیث 2
محمد بن علی ماجیلویه،از عمویش محمد بن ابی القاسم ،از محمد بن علی کوفی ،از محمد بن سنان نقل کرده که حضرت اباالحسن الرضا علیه السلام در جواب مکتوب و نامه ی وی مرقوم فرمودند:
علّت وضویی که به خاطرش شستن صورت و دو ذراع و مسح سر و پاها واجب شده آن است که بنده در مقابل حق تعالی می خواهد بایستد و با جوارح و اعضاء ظاهری او را ملاقات نماید لذا شستن صورت به خاطر سجود و خضوع لازم گردیده و شستن دو دست به خاطر حرکت دادنشان و این که به توسط آنها رغبت و میل و خوف و وحشت و بریدن جدا کردن واقع می شود واجب شد و مسح سر و دو پا به خاطر آنکه ظاهر و آشکار بوده و در تمام حالات به واسطه ی آنها استقبال صورت می گیرد و این که خضوع و خشوعی که در صورت و ذراعین هست در آنها نیست واجب گردید.
علل الشرائع صفحه 885-887